Dit is een Goede Gids

Volgens mij heb ik dit jaar het perfecte Moederdagcadeau gevonden!
Tenminste voor mijn moeder dan, want die houdt van duurzaam consuminderen en biologisch, milieu- en mensbewust inkopen. Alles voor moeder Aarde en voor het behoud van onze gezondheid en integriteit, maar wel zonder te besparen op comfort en vooral niet te duur!

Dit mooie cadeau heb ik bij onze boekwinkel gekocht en kostte € 20,-.
Het is een boek met de titel: ‘Dit is een Goede Gids’ en het staat vol (336 bladzijdes!) met tips, ideeën, recepten en inspirerende verhalen over kleding, verzorging, eten, wonen, werken, vrije tijd, winkels en merken. Alles voor een duurzame levensstijl.

Eric Corton heeft er een voorwoord in geschreven. Dit is een fragment daaruit:

‘De afgelopen twaalf jaar heb ik als ambassadeur van het Rode Kruis heel wat kilometers gemaakt in Afrika. Een prachtig, woest en bijzonder continent met overweldigende natuur en fantastische mensen. En helaas met veel armoede. En armoede die leidt tot uitbuiting. Ik heb er met m’n neus bovenop gestaan toen koper, goud en coltan uit de grond werden gehaald. Door kleine kinderen die aan een touw naar beneden gelaten werden in een diepe put. Om de zoveel tijd gaven ze een ruk aan het touw om te laten weten dat het goed met ze ging. Als er langer dan 15 seconden niet aan het touw getrokken werd, haalden twee andere kinderen het gauw op. Met aan het uiteinde een bungelend kind, bewusteloos door zuurstofgebrek. De grondstoffen werden uit het mandje om zijn of haar nek gehaald, en het kind werd met een plens water weer bij zinnen gebracht. Vervolgens moest het helpen om de volgende in de put af te laten dalen. Congolese ploegendienst, dag in, dag uit, 12 uur of langer. En die grondstoffen zitten in onze sieraden en telefoons. Dit is nog maar één voorbeeld waarom we echt duurzamer moeten consumeren.’

Wanneer wij anders consumeren gaan bedrijven anders produceren. Zo eenvoudig werkt onze economie. De vraag bepaalt het aanbod. Schrijfster en samenstelster van de gids, Marieke Eyskoot, ziet het de goede kant op gaan. In een interview met het tijdschrift Genoeg zegt Marieke: ‘Er zijn nog nooit zoveel merken geweest die bezig zijn met duurzaamheid. Ook grote merken als H&M en C&A hebben duurzame kledingstukken in hun collectie.’

Het is goed om te weten dat iedere individuele consument wel degelijk invloed uitoefent op de handel in de wereld; op wat de ‘grote jongens’ doen. Blijkbaar vormen al die individuele consumenten samen inmiddels een behoorlijk grote groep. Het is daarom absoluut een goede tijd en de moeite waard om je nu definitief bij die groep van bewuste consumenten aan te sluiten. Samen brengen we immers nog grotere veranderingen teweeg.

Rest alleen nog de vraag: hoe geef ik hier dan verder invulling aan?

En daarvoor is deze Goede Gids een prachtige, ik zou haast zeggen, onontbeerlijke handleiding.
Het boek leest als een tijdschrift en geeft je dagen, weken en wellicht zelfs maanden lang gegarandeerd inspiratie en good vibes! Een echte aanrader dus!!

Rhea

Wil je reageren? Mail dan naar info@voor-mekaar.nl.

www.Voor-Mekaar.nl wordt gehost door KeurigOnline; een eigen website al vanaf € 1,- per maand!