De Graalridder in de Sint Jan

Onze Bossche Sint Jan is een prachtige kathedraal met een fijne Mariakapel en dankzij het feit dat ik er wel ‘ns zing, kom ik op plekken waar je anders niet zo gauw zou komen. Zoals bijvoorbeeld in de koffiekapel waar het raam is met de Aartsengelen van Marius de Leeuw of achter het altaar bij de houten koorbanken waar onder andere een beeltenis te zien is van een onbekende ridder in wapenrusting die in een bootje staat dat getrokken wordt door een zwaan…

Bij liefhebbers van opera staat deze ridder bekend als de onbekende ridder die lang geleden over de Schelde naar Antwerpen gevaren kwam om te vechten voor Elsa van Brabant.
Hij vroeg haar om hem nooit naar zijn naam en afkomst te vragen en dat beloofde ze, want ze had hem in haar dromen reeds meerdere keren ontmoet. De onbekende ridder won het gevecht, trouwde met haar en werd de Beschermer van Brabant.
Tja en, lang verhaal kort, na één dag al vroeg ze toch hoe hij heette en waar hij vandaan kwam…

Geïnspireerd door het middeleeuwse Parsival-epos van Wolfram von Eschenbach heeft Richard Wagner in 1850 een opera gewijd aan dit verhaal;  Lohengrin.
In de tijd van von Eschenbach was de overgang van de vele verschillende Goden naar het Christendom een belangrijk thema en dat komt ook terug in de opera.

Alleen al de ouverture van Lohengrin is betoverend: YouTube 
Luister en hoor hoe het hemelse in het aardse afdaalt.
Hoe het hemels zachte, zuiverste gefluister van alleen violen het thema van de onbekende ridder laat horen. Dit Lohengrin-thema wordt na een tijdje overgenomen door fluiten en wat hout en heerlijk spelen ze wat samen; die violen en dat lichte blaaswerk. Vervolgens komt er wat zacht koper bij en wordt de thema-melodie langzaamaan ook door bassen ondersteund en overgenomen, om daarna in een aanzwellend magistraal samenspel van het hele orkest en onder luid paukengeroffel en twee bekkenslagen volledig ten onder te gaan. Het thema is niet meer hoorbaar, verdwalend wordt er wat gezocht en pas wanneer het geraas tot volledige rust is gekomen, klinken daar ineens weer de fluisterend zachte violen en verdwijnt het Lohengrin-thema de verte terug in…

De ouverture vertelt het hele verhaal, zonder woorden in 9 minuten.

En díe graalridder staat dus afgebeeld op één van de koorbanken, rechtsachter het altaar van de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch 🙂

Rhea

 

PS
Donaties zijn in deze tijd meer dan welkom <3
Mail naar info@voor-mekaar.nl voor meer informatie.